Donnerstag, 22. September 2011

نگرانی فرماندهان نظامی ایران از استقرار سامانه ناتو در ترکیه


 موافقت ترکیه با استقرار تاسیسات راداری سپر دفاع ضد موشکی ناتو در خاک خود بیش از پیش با انتقادهای مقام‌های جمهوری اسلامی روبرو شده است. واکنش‌های ایران تا کنون به صورت انتقادهای سیاسی مطرح می‌شد، ولی در تازه‌ترین واکنش، وزیر دفاع ایران و فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران از برنامه‌های نظامی ایران برای مقابله با این تاسیسات خبر داده‌اند.
احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران که روز پنجنشبه، ۳۱ شهریور در حاشیه مراسم رژه نیروهای مسلح سخن می‌گفت، استقرار سامانه دفاعی در ترکیه را در جهت "دفاع از رژیم صهیونیستی و آمریکا" توصیف کرد و آن را برای ترکیه "فاقد توجیه" دانست. وحیدی در بخش دیگری از سخنان خود هیچ خطری را متوجه اروپا ندانست و سامانه مزبور را از جمله "تلاشی مذبوحانه برای محدودسازی قدرت روسیه و ایران" معرفی کرد.
رهبران کشورهای عضو ناتو در اجلاس ماه نوامبر سال ۲۰۱۰ خود در پایتخت پرتغال بر سر استقرار سامانه دفاع ضد موشکی به توافق رسیدند. شرط ترکیه برای پیوستن به این موافقت نامه این بود که به "تهدیدهای ناشی از موشک‌های ایران برای غرب" به عنوان دلیلی برای استقرار این سامانه اشاره‌ای نشود. گرچه این شرط ترکیه پذیرفته شد، ولی اکثر مقام‌های اروپایی در اظهارات خود تصریح کرده‌اند که سامانه مزبور عمدتاَ برای مهار خطر موشکی کشورهایی مانند ایران و کره شمالی است.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen