Samstag, 23. Juni 2012

پخش گسترده «پیامک تحریم سه‌روزه خرید نان و شیر» در اعتراض به گرانی

 روزنامه رسالت از افزایش مداوم قیمت مواد غذایی در ایران خبر داده و روزنامه‌های شرق و دنیای اقتصاد نیز خبر پخش «پیامک تحریم سه‌روزه خرید نان و شیر» را مورد توجه قرار داده‌اند.

در حالی که روزنامه‌های ایران با محدودیت درباره انتشار اخبار اعتراضات مواجه هستند هر دو روزنامه دنیای اقتصاد و شرق متنی را که خبرگزاری ایسنا در نقد فراخوان «تحریم خرید شیر و نان به مدت سه روز» چاپ کرده منتشر کرده‌اند.

روزنامه شرق با اشاره به این که «افزایش قیمت برخی کالا‌ها و اقلام خوراکی که جزء مایحتاج ضروری مردم نیز محسوب می‌شوند این روز‌ها به نقل محافل عمومی و خانوادگی بدل شده و واکنش‌های مختلفی را نیز در پی داشته است» نوشته در روزهای اخیر «پیامکی میان برخی کاربران تلفن همراه رواج یافته مبنی بر نخریدن چند قلم کالای اساسی در فاصله ‌مشخص سه‌روزه، برای واکنش نشان دادن به افزایش قیمت آنها».

این روزنامه یادآوری کرده است که «طی یکی دو ماه گذشته قیمت برخی اقلام مانند نان و لبنیات با افزایش مواجه شده» و این افزایش قیمت‌ها به ویژه «افزایش قیمت نان» واکنش «برخی از مسئولان مانند رئیس مجلس و مراجع تقلید را نیز در پی داشته است».

این روزنامه پخش پیامک «تحریم خرید نان و شیر» را «واکنشی» در قبال گرانی‌ها توصیف کرده و نوشته است که واکنش مردم «این روز‌ها به شکل پیامکی دست به دست می‌شود و طلب می‌کند که برای چند روز هم که شده مردم از خرید نان و شیر خودداری کنند».

روزنامه شرق به نقل از یاداشت منتشر شده در خبرگزاری ایسنا نوشته است که «این واکنش را به فال نیک می‌توان گرفت و به دور از اغراض سیاسی و تحلیل‌های جناحی گفت که این پیامک‌‌ها‌‌ همان قصه هدفمند شدن یارانه‌هاست که نتیجه آن نه قطع مصرف، بلکه درست مصرف کردن است».

روزنامه رسالت، وابسته به جناح حاکم، نیز از گران‌تر شدن «گوشت مرغ» خبر داده و نوشته که «مرغ کیلویی ۶۲۰۰ تومان شد».

این روزنامه با تاکید بر این که «دولت ۲۴ میلیارد دلار به تامین نهاده‌های تولید به ویژه کشاورزی اختصاص داد»، نوشته است که وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در محافل رسمی کاهش قیمت را وعده داده بود، اما همچنان قیمت‌ها روند صعودی دارند و مرغ به کیلویی «۶۲۰۰ تومان» و «به گفته برخی مسئولان تا کیلویی ۷ هزار تومان» رسیده است.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen