Dienstag, 13. September 2011

هشتاد و هشت سد مانع از ورد آب به دریاچه ارومیه شدند


 در میزگردی که در کافه خبر برگزار شد نماینده ارومیه و کارشناسان محیط زیست درباره علل خشکی این دریاچه بحث و گفت وگو کردند.
در حالی که در آمریکا کتاب چاپ می کنند که چگونه سد ها را خراب کنیم و محیط زیستمان را نجات دهیم ما همچنان به ساخت سدهایمان افتخار می کنیم ، به طور کلی 88 سد مانع از ورد آب به دریاچه ارومیه شدند .

اسماعیل کهرم دکترای محیط زیست در میزگرد کافه خبر دریاچه ارومیه درباره علت خشک شدن این دریاچه اظهار داشت: سدها اثرات مخرب و منفی برروی محیط زیست و اجتماع می گذارند . در حال حاضر گروهی زیست محیطی در امریکا توانسته اند دولت مرکزی و مقامات محلی را متقاعد نمایند که 430 سد کوچک و بزرگ را از روی رودخانه های آمریکا بر دارند .

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی پاسخ بدهد ،چرا اینقدر چاه زدند  و جاده شهید کلانتری هم گردش جریان آب و هوا را که مانند عقربه های ساعت در دریاچه دور می زد را  دچار اختلال کرده است .

وی افزود: چگونه است که دریاچه وان در ترکیه با فاصله ای نه چندان زیاد همانگونه فیروزه ای باقی مانده است . اما ما همچنان کاهش نزولات آسمانی را دستاویزکرده ایم تابسیاری از خطاهایمان دیده نشود . پیش از این 15 رودخانه دائمی به دریاچه ارومیه سرازیر می شد که تا کنون حدود 36 سد بر روی این رودخانه ها ساخته اند . در حال حاضر با ساخت 70در روی این رودخانه مواجهه هستیم.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen