Samstag, 24. September 2011

روسیه بخاطر عدم فروزش"اس-300" ، 167 میلیون دلار را به ایران باز گرداند


 "اناتولی ایسایکین" (Anatoly Isaykin) مدیر کل شرکت "روس ابورون اکسپورت" در مصاحبه ای با روزنامه روسی "کومرسانت" گفت که روسیه به دلیل امتناع از اجرای قرارداد تحویل سامانه های ضد موشکی "اس-300"، پیش پرداخت به مبلغ 167 میلیون دلار را به جمهوری اسلامی ایران پس داد.
قابل ذکر است قرارداد عرضه سیستم های "اس-300 " به ایران در اواخر سال 2007 میلادی امضا شده بود و بموجب آن، قرار بود روسیه 5 گردان سامانه های ضد موسکی "اس- 300" را به مبلغ حدود 800 میلیون دلار به جمهوری اسلامی ایران تحویل بدهد. "دمیتری مدودف" (Dmitry Medvedev) رییس جمهور روسیه در ماه سپتامبر سال 2010 میلادی فرمانی در جهت اتخاذ تدابیری مربوط به اجرای چهارمین قطعنامه شورای امنیت در مورد ایران (قطعنامه شماره 1929 مورخ 9 ماه ژوئن سال 2010) را صادر کرد. فرمان مذکور متضمن ممنوعیت بر تحویل سامانه های ضد موشکی "اس-300"، تجهیزات زرهی، هواپیما، بالگرد و ناوهای جنگی به ایران بوده است.
با توجه به فرمان مذکور نمایندگان ایران روسیه را  به ارایه درخواست به دادگاه بین المللی برای حل این مسئله  تهدید کردند . اما "سرگی چمزوف" (Sergey Chemizov) رییس کرپراسیون "روس تکنولوگیا" اظهار داشت که روسیه فقط پیش پرداخت را به ایران پس می دهد، چون طبق قرارداد، هیچگونه مبالغ جبرانی دیگری به دلیل امتناع از اجرای آن در نظر گرفته نشده بود.
"اناتولی ایسایکین" ضمن دادن جواب به این سئوال که روسیه روی هم رفته چه وجوهی را به ایران پس داد، تاکید کرد که پیش پرداخت به مبلغ 167 میلیون دلار بود.
وی گفت: "ما و از جمله "روس ابورون اکسپورت" در صورت بوجود آمدن شرایط غیر منتظره وغیر قابل پیشبینی، بازگرداندن پپیش پرداخت را تضمین میکنیم. منظورم - شرایط اضطراری مانند صدور قطعنامه ای از سوی شورای امنیت است. ما در این شرایط  ملزم به بازگرداندن پیش پرداخت هستیم، و نسبت به ایران این کاررا انجام داده ایم".
"اناتولی ایسایکین" افزود: "این - یک صایعه بزرگ نیست، و همه ضایعات دیگری ممکن است بمثابه سود از دست رفته تلقی شود".

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen