Freitag, 30. Dezember 2011

وزیر خارجه امارات: برای مسدود نشدن تنگه هرمز، با ارتش آمریکا برنامه ریزی‌هایی کرده‌ایم


:در یکی از اسناد ویکی لیکس، به دیدار ۴ عضو کنگره امریکا با وزیر خارجه امارات و نگرانی این مقام اماراتی از حضور و نفوذ موثر ایران در منطقه اشاره شده است. این سند در ۲۲ فوریه سال ۲۰۱۰ تنظیم شده است.
به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، در این سند ویکی لیکس آمده است: در دیداری در روز ۱۷ فوریه، شیخ عبدالله بن زیاد ال نهیان وزیر خارجه امارات با هیئت چهار نفره از کنگره امریکا به ریاست «نیتا لوی» رئیس کمیته فرعی عملیات خارجی کنگره، دیدار کرد.
وزیر خارجه امارات به «نیتا لوی» گفت: برنامه هسته‌ای تنها یک جنبه و وجه مشکل ایران است. وی افزود: دخالت منطقه‌ی ایران هم باعث نگرانی جدی ما است!
او قول حمایت امارات از تلاش‌های امریکا برای جلب حمایت از تحریم‌های جدید ایران را داد. وی در ادامه از احتمال تاثیرگذاری مطلوب تحریم‌ها بر روی ایران پرسید.
شیخ عبدالله بن زیاد ال نهیان از نگرانی رو به افزایش امارات در خصوص اینکه متحدان حاشیه خلیج فارس امریکا از برنامه ریزی برای تحریم ایران کنار گذاشته شده‌اند هم سخن گفت.
وی در اغاز جلسه، با افتخار و غرور از توافق «۱۲۳» امریکا و امارات و روابط دوجانیه سخن گفت.

به گفته‌ی وزیر خارجه امارات، توافق ۱۲۳ نمونه‌ای قوی برای منطقه است که جایگرین روشنی در مقابل مدل هسته‌ای ایران است.
وی گفت: امارات ایران را مشکلی بزرگ می‌داند که این مشکل فراتز از توانایی هسته‌ای این کشور است.
شیخ عبدالله بن زیاد ال نهیان ادعا کرد: حمایت ایران از تروریسم! گسترده‌تر از حمایت این کشور از حماس و حزب الله است. ایران در افغانستان، یمن، کویت، بحرین شرق عربستان، افریقا (بویژه نیجریه) نفوذ دارد.
شیخ عبدالله بن زیاد ال نهیان گفت: محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران و هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا روابط نزدیکی دارند.
وزیر خارجه امارات گفت: اگر ایران سلاح هسته‌ای به دست بیاورد، جنبه ماجراجویانه‌ی سیاست خارجی این کشور برای کشورهای همسایه چالش برانگیز‌تر خواهد شد!
«لوی» از وزیر خارجه امارات پرسید که در مورد تحریمات ایران چگونه فکر می‌کند و امارات در مورد چین چگونه می‌تواند کمک کند.
شیخ عبدالله بن زیاد ال نهیان گفت: امریکا و متحدانش باید در مورد چگونگی توقف ایران، تصمیم بگیرند.
وی در ادامه گفت: امارات از رفتار چنین واقعا غافلگیر شده است.
این مقام اماراتی گفت که اماراتی‌ها و سعودی‌ها با چین صحبت کرده‌اند و امارات برای گسترش روابط در حوزه انرژی اظهار تمایل کرده است.
(توجه: به نظر می‌آید که وزیر خارجه امارات اشاره به پیشنهاد این کشور به چین داشت. او تصدیق کرد که جایگرینی رابطه تجاری ایران چین مشکل است. ارزش روابط تجاری این دو کشور در سال گذشته به ۵۰ میلیارد دلار رسید.)
وی در ادامه‌ی این جلسه، خواستار اقدام سریع در راستای تحریم‌های جدید‌تر علیه ایران شد.
وزیر خارجه امارات افزود: امارات برای تقویت تحریم‌های فعلی علیه ایران تلاش می‌کند اما ایرانی‌ها قادر بوده‌اند که راه‌هایی دیگر پیدا کنند مانند دور زدن بندرهای امارات برای وارد کردن هر انچه می‌خواهند.
وزیر خارجه امارات پیش بینی کرد که اعمال سریع و هوشمندای تحریم‌های جدید علیه ایران می‌تواند اثر نداشته باشد، اما باید آن را امتحان کنیم.
شیخ عبدالله بن زیاد ال نهیان در ادامه از نگرانی امارات و کشورهای شورای همکاری سخن گفت که از مشورت‌ها در راستای تحریم ایران کنار گذاشته شده‌اند.
وی به «لوی» گفت که مذاکرات پنج بعلاوه یک با ایران باید توسعه بیابد و شامل شورای همکاری خلیج فارس هم شود.
وزیر خارجه امارات گفت: «سد اعتمادی» در مقابل حمایت کامل شواری همکاری از سیاست امریکا وجود دارد. همچنین ظن عمیقی در بین اعضا وجود دارد که امریکا در حال انجام امور ایران بدون مشورت با متحدان حاشیه خلیج فارس خود است.
وی موضوع بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا (که مثل همیشه به آن اشاره می‌کند) به ایران را در سال ۲۰۰۵ مطرح کرد که در آن زمان، امارات توسط ایران مطلع شده بودنه امریکا یا متحدان دیگرش.
وی گفت: خیلی چیز‌ها نسبت به آن موقع بهبود پیدا کرده، اما ما هنوز نیاز به ایجاد اعتماد بین امریکا اتحادیه اورپا و شواری همکاری در خصوص ایران داریم.
معاون سفیر امریکا در امارات به وزیر خارجه امرات و «لوی» گفت که ارتباطات گسترده و ممتازی بین امارات و دولت امریکا در خصوص سیاست این کشور در قبال ایران و برنامه ریزی در خصوص تحریم‌ها وجود دارد.
وزیر خارجه امارات تصریح کرد که از سوی امارات اعتماد وجود دارد اما باقی اعضای شورای همکاری این نگرانی را دائما دارند.
شیخ عبدالله بن زیاد ال نهیان خطاب به مسئولان آمریکایی گفت: مشکل امروز آمریکا این است که باید روابط خود را سریعا با شورای همکاری ترمیم کنید.
وی گفت: چندین کشور در منطقه با ایران، طوری رفتار می‌کنند که انگار این کشور بمب دارد.

وزیر خارجه امارات گفت: کشورهای شورای همکاری نمی‌دانند که پس از هر گونه توافقی که امریکا و ایران در گفتگوهای غر رسمی به آن دست پیدا کنند، چه اتفاقی برای آن‌ها می‌افتد.
او گفتگوهای چندجانبه‌ی فعلی بر سر برنامه هسته‌ای ایران را با مذاکرات در مورد برنامه هسته‌ای کره شمالی مقایسه کرد و پرسید که چرا همسایگان کره شمالی عضو گروه «شش» هستند اما شورای همکاری در چنین گفتگوهایی در مورد ایران حضور ندارد.

شیخ عبدالله بن زیاد ال نهیان در پاسخ به سئوالات چهار عضو کنگره امریکا گفت: اگر ایران به دنبال سلاح هسته‌ای برود، بقیه منطقه هم راه ایران را می‌روند و پیمان عدم گسترش سلاح هسته‌ای کاملا از بین می‌رود.
وی گفت: در صورت ایجاد بحرانی یا درگیری در منطقه، فراهم کردن نفت در سراسر جهان با مشکل مواجه می‌شود.
وزیر خارجه امارات گفت: ۱۴ میلیون بشکه نفت روزانه از تنگه هرمز عبور می‌کنند.
شیخ عبدالله بن زیاد ال نهیان گفت که ارتش امریکا و امارات برنامه‌هایی دارند تا نگذارند که تنگه هرمز مسدود شود.
وی جلسه را با این سخن به پایان برد که ایجاد صلحی موفق بین رژیم صهیونیستی و همسایگانش، موثر‌ترین راه برای کاهش نفوذ ایران است، اعضای حاضر از کنگره آمریکا در این جلسه عبارت بودند از: نیتا لوی، تام کول، باربارا و دونا ادواردز.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen