Mittwoch, 28. Dezember 2011

در پی تهدید ایران بهای نفت در نیویورک از ۱۰۰ دلار فراتر رفت


 در پی تهدید ایران به مسدود کردن تنگه هرمز در صورت تحریم صادرات نفت این کشور، بهای این حامل انرژی در بورس نیویورک با دو درصد افزایش، از ۱۰۰ دلار در هر بشکه فراتر رفته است.
در پایان معاملات روز سه شنبه در لندن، بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه فوریه با یک دلار و ۳۱ سنت افزایش به ۱۰۹ دلار و ۲۷ سنت رسید.
در نیویورک هم بهای هر بشکه نفت خام سبک آمریکا با یک دلار و ۶۱ سنت افزایش به ۱۰۱ دلار و ۲۹ سنت رسید.
محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری ایران پیش تر هشدار داده بود که در صورت تحریم خرید نفت ایران توسط کشورهای غربی، ایران جلوی عبور نفت سایر کشورها را از تنگه هرمز خواهد گرفت.
این تهدید با مانور ده روزه نیروی دریایی ایران در منطقه تنگه هرمز همزمان بود.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای رحیمی سه شنبه ۶ دی (۲۷ دسامبر) گفت که کشورش قصد دشمنی با دیگران را ندارد، اما "دشمنان زمانی دست از توطئه های خود بر خواهند داشت که با تمام قدرت آنها را سر جای خود بنشانیم".
اتحادیه اروپا در هفته های اخیر از بررسی توقف خرید نفت از ایران خبر داده بود و دیپلمات های این اتحادیه به همراه دیپلمات های آمریکایی، ژاپنی، کره جنوبی و بعضی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، در نشستی در رم به بررسی این موضوع و روش های دیگر تشدید تحریم ها علیه ایران پرداختند.
اتحادیه اروپا روزانه حدود ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام از ایران می خرد.
نیروی دریایی ارتش ایران در روزهای اخیر مانوری نظامی را در آب های مجاور تنگه هرمز، دریای عمان و اقیانوس هند برگزار می کند.
فرمانده این نیرو در جریان این مانور گفته بود که کشورش توانایی بستن تنگه هرمز را دارد، اما تصمیم گیری در این مورد به عهده "بزرگان" است.
آمار منتشر شده توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد که در سال ۲۰۰۹ حدود ۱۷ درصد کل نفت صادراتی جهان، معادل ۱۵.۵ میلیون بشکه نفت خام، از تنگه هرمز عبور کرده بود.
مقام های نظامی ایران پیش تر چند بار در مورد احتمال بستن تنگه هرمز توسط این کشور سخن گفته بودند، اما مقامات دولتی، از جمله وزیر نفت و وزارت امور خارجه تلاش کردند از این سخنان فاصله بگیرند.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen