Dienstag, 27. Dezember 2011

رویداد‌های فراموش‌نشدنی سال ۲۰۱۱


چهره جهان

یک سال میلادی دیگر به پایان رسید. سالی که مملو از حوادث کوچک و بزرگ بود. از میان همه رویدادها ۱۳ لحظه را برگزیده‌ایم که چهره جهان در سال گذشته را به نمایش می‌گذارند.

بهار عربی

برای جهان عرب سال ۲۰۱۱ سال پرتحرکی بود. انسان‌هائی که ده‌ها سال دیکتاتورها را تحمل کرده بودند، به خیابان‌ها رفتند. بازداشت، سرکوب و کشتار هم نتوانست جلوی طغیان خشم‌ فروخورده مردم را بگیرد. دیکتاتورها یکی پس از دیگری با تظاهرات صدها هزار نفر که از طریق فیس بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی سازماندهی شدند، سقوط کردند.

فاجعه در ژاپن

سحرگاه یازدهم مارس، زمین در جزیره هنشو ژاپن لرزید. قوی ترین زلزله‌ای که تاکنون به ثبت رسیده بود، سونامی قدرتمندی را روانه سواحل ژاپن کرد. امواج سونامی بخش‌های وسیعی از ژاپن را ویران کردند و به نیروگاه اتمی دایچی در نزدیکی فوکوشیما صدمه رساندند. تشعشات رادیواکتیو بحد مرگ‌باری افزایش یافت و مناطق اطرف نیروگاه تا شعاع ۹۰ کیلومتری تخلیه شدند.

تراژدی مهاجرین

با آغاز ناآرامی‌ها در کشورهای شمال آفریقا، انبوهی از مهاجرین روانه جزیره ایتالیائی لامپه‌دوزا شدند. با ورود هزاران مهاجر، دولت ایتالیا شرایط اضطراری اعلام کرد. در تلاش برای زندگی بهتر، مهاجرین راه پرخطر دریائی و سفر با قایق‌های فرسوده را به جان می‌خرند. تاکنون صدها نفر غرق شده‌اند.

اسامه بن‌لادن کشته شد

رهبران دولت آمریکا در کاخ سفید بطور مستقیم نظاره‌گر حمله کوماندوهای ویژه در عملیات کشتن بن لادن هستند. بنیان‌گذار شبکه القاعده سال‌ها تحت تعقیب بود تا این‌که واحد‌های ویژه آمریکا ویلای او را در نزدیکی پادگانی در شهر ابیت‌آباد پاکستان کشف و در روز دوم ماه مه به آن حمله کردند.

جنبش اعتراضی

تصاویر جنبش اعتراضی شباهت زیادی به یکدیگر دارند. سال ۲۰۱۱ سال اعتراض بود. آتن، رم، لندن، مادرید، سانتیاگو و شهرهای دیگری در جهان شاهد جنبشی بودند که به سیاست‌های ریاضت اقتصادی اعتراض داشتند. در روزهای پایانی تابستان، جنبش "اشغال وال استریت" نخست در نیویورک و سپس در دیگر شهرهای جهان برای مقابله با بی‌عدالتی پا به صحنه گذاشت.

گرسنگی

تراژدی دردناک گرسنگان در شرق آفریقا. بیش از یک میلیون انسان گرسنه از کشورهای سومالی، اتیوپی و جیبوتی به اردوگاه‌های سازمان ملل در کنیا پناه بردند. هنوز هم صد‌ها هزار کودک آن‌چنان از گرسنگی ضعیف شده‌اند که بدون کمک‌های سازمان ملل شانسی برای زنده ماندن ندارند.

قتل عام

روز ۲۲ جولای ۷۷ نفر در نروژ طی دو عملیات تروریستی کشته شدند. نخست ۸ نفر بر اثر انفجار بمب در خیابانی که ساختمان‌های دولتی در آن قرار دارند به قتل رسیدند. اندرس برینگ برویک، راست‌گرای افراطی نروژی، سپس در جزیره‌ای که محل برگزاری اردوی تابستانی جوانان سوسیال دمکرات بود، برروی جوانان آتش گشود. روانشناسان در روز ۲۹ نوامبر اعلام کردند که وی بیمار روانی است.

بحران مالی

بدهی کشورهای اروپائی چون یونان، ایرلند، ایتالیا، پرتغال، اسپانیا و فرانسه سال ۲۰۱۱ را به سالی با بحران مالی تبدیل کرد. آمریکا و ژاپن نیز همچنان در رکود اقتصادی بسر می‌برند. سقوط ناگهانی بهای سهام در روز ۴ اوت در بازار نیویورک، سنگین‌ترین کاهش بهای سهام از سال ۲۰۰۸ به این سو بود.

یادبود

ده سال از روز یازده سپتامبر، روزی که چهره جهان تغییر کرد، گذشت. مراسم یادبود قربانیان تروریسم، امسال هم در شهرهای بسیاری برگزار شد. بارک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در سخنانی که به هنگام افتتاح بنای یاد بود قربانیان در محل برج‌های دوقلو ایراد کرد، بار دیگر بر ارزش‌هائی همچون آزادی و دمکراسی تاکید کرد.

مبادله یک با هزار نفر

صدها زندانی فلسطینی در ماه اکتبر پس از آزادی با اتوبوس به مناطق فلسطینی فرستاده شدند و مورد استقبال گرم قرار گرفتند. این زندانیان با گیلعاد شالیت، سرباز اسرائیلی که پنج سال پیش توسط حماس به اسارت گرفته شده بود، مبادله شدند.

سیل

پس از هفته‌ها بارش باران سیل‌آسای موسمی، بخش‌های وسیعی از بانکوک پایتخت تایلند به زیر آب رفت. صدها نفر جان باختند، به اقتصاد کشور آسیب وارد شد و معابد و آثار باستانی بسیاری نیز بر اثر این سیل صدمه دیدند.

حمله به سفارت

با حمله به سفارت بریتانیا در تهران، تنش جمهوری اسلامی با جهان غرب فراز دیگری یافت. مهاجمان «دانشجویان بسیجی» نامیده شدند. دیپلمات‌های ایرانی از لندن اخراج شدند. آلمان، فرانسه و تعداد دیگری از کشورها سفرای خود را از تهران فراخواندند. بار دیگر زمزمه حمله نظامی اسرائیل و یا آمریکا به ایران اوج گرفت. وزیرخارجه جمهوری اسلامی مجبور شد در کنفرانس افغانستان در بن، نسبت به این رویداد ابراز تاسف عمیق کند.

مرگ یک دیکتاتور

رهبر ۶۹ ساله کره شمالی در روزهای پایانی سال بر اثر ایست قلبی درگذشت. کیم جونگ ایل در سال ۱۹۹۴پس از مرگ پدرش، کیم ایل سونگ، بنیان‌گذار کره شمالی، قدرت را به‌دست گرفت. دستگاه‌های تبلیغاتی در کره شمالی، کیم جونگ ایل را همچون پدرش، به «خدایگان» تبدیل کردند. سیاست‌های او باعث انزوای کره شمالی و مرگ صدها هزار نفر بر اثر گرسنگی شد. کره شمالی به کدام سو خواهد رفت؟












Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen