Sonntag, 4. Dezember 2011

مقام ‌ایرانی: در صورت تحریم بهای نفت به ۲۵۰ دلار می‌رسد

وزیران امور خارجه‌ی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اجلاس خود در روز پنجشنبه (اول دسامبر / ۹ آذر) تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را به تصویب رساندند.

بر اساس این مصوبه، در فهرست سیاه تحریمی علیه ایران، نام بسیاری شرکت‌ها و اشخاص تازه وارد شده‌اند. بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، به نقل از دیپلمات‌های اروپایی حاضر در بروکسل، این تحریم‌ها شامل انسداد دارایی‌های ۱۴۳ شرکت و ممنوعیت سفرهای خارجی ۳۷ ایرانی می‌شود.

از سوی دیگر کشورهای اروپایی اقدامات سختی را علیه بخش مالی و نفتی ایران در دست بررسی دارند.

همچنین کنگره‌ی آمریکا تحریم بانک مرکزی ایران را بررسی می‌کند که به معنای قطع نظام مالی ایران با خارج از مرزها خواهد بود. تحریم بانک مرکزی به مثابه ضربه‌ی مهلکی به ساختار اقتصادی جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود.


در این مورد ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفته است، در صورتی که آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های پیش‌بینی‌شده علیه نفت و گاز ایران را اجرا کنند، بهای نفت می‌تواند در بازار جهانی به ۲۵۰ دلار در هر بشکه برسد.


این خبر را سایت روزنامه‌ی محافظه‌کار و دولتی "کیهان" روز یکشنبه (۱۳ آذر / ۴ دسامبر) در بخش انگلیسی خود منتشر کرد.

به گفته‌ی فتحی‌پور، نیاز شدید اروپا و آمریکا به نفت و گاز مانع از اجرای این اقدامات تحریمی خواهد شد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است که «جمهوری اسلامی بدون تردید برنده‌ی این قمار خواهد بود».

چین، اتحادیه اروپا، هند، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه از مهم‌ترین مشتریان نفت ایران هستند.

روز جمعه‌ی گذشته (۱۱ آذر / ۲ دسامبر) بهای نفت در بازار جهانی به حدود ۱۱۰ دلار در هر بشکه رسید.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen