Mittwoch, 7. Dezember 2011

مطبوعات آمریکا و سقوط هواپیمای جاسوسی آمریکا در شرق ایران

 لس آنجلس تایمز به نقل از مقام های ارشد آمریکایی نوشته است هواپیمای بدون سرنشینی که در آسمان ایران شکار شد در حال انجام ماموریتی از جانب سازمان اطلاعاتی آمریکا - سی آی ای - بود. هنوز مشخص نیست که هواپیمای RQ-170 برای انجام ماموریت به آسمان ایران پرواز داده شده، یا به دلیل نقص فنی از مسیر اصلی خارج شده و از ایران سر درآورده است. به نوشته لس آنجلس تایمز، این هواپیمای رادارگریز مجهز به پیشرفته ترین تکنولوژی جاسوسی است و اکنون این نگرانی وجود دارد که ایران به تکنولوژی به کار رفته در ان دست پیدا کند و آن را در اختیار دیگر رقبای آمریکا هم قرار دهد.
 
واشنگتن پست می نویسد هواپیمای جاسوسی متعلق به سی آی ای – که در خاک ایران سقوط کرد – در ماموریت های فوق سری به پرواز در می آمد. یکی از ماموریت های این هواپیما چندین ماه دیده بانی مخفیگاه اسامه بن لادن بود. این هواپیما برای ماموریتی عازم افغانستان بود که در شرق ایران سقوط کرد. مقام های نظامی آمریکا بر این باورند که هواپیما به دست ارتش ایران افتاده است.
 
واشنگتن پست در مقاله دیگری ادعای مقام های ایران را که هواپیمای جاسوسی آمریکا توسط واحد جنگ افزار الکترونیک ارتش ساقط شده معتبر نمی داند. این روزنامه می نویسد اجرای عملیات سرنگون کردن هواپیمای رادارگریز با تکنولوژی پیشرفته ای که در RQ-170 به کار گرفته شده، کار ساده ای نیست. یک کارشناس نظامی آمریکا که نخواست نامش فاش شود می گوید خیلی دشوار بتوان از طریق فضای مجازی وارد حریم هواپیماهای رادارگریز شد و دشوارتر از آن، دادن دستور سقوط به این نوع هواپیماهاست. کارشناسان می گویند آنتن های ارتباطی اولیه RQ-170 بر بالای این هواپیما نصب شده و احتمال هک کردن آن را بسیار ضعیف می کند. برای جلوگیری از دریافت علایم یا تغییر دادن علایم دریافتی توسط هوایپما، هکرها باید به محدوده آن نزدیک باشند و با توجه به این که RQ-170 با ورقه ای پوشیده شده که آن را از چشم رادارهای دشمن پنهان می کند، این امری بسیار غیرمحتمل است. حتی اگر تمام این موانع را بتوان از سر راه برداشت، بسیار بعید می نماید که ایران از پس چنین کاری بربیاید.
 
و کریسچن ساینس مانیتور این پرسش را مطرح کرده است که ایران با به چنگ آوردن هواپیمای RQ-170 به چه اسراری می تواند دست پیدا کند؟ تحلیلگران امور دفاعی آمریکا تحقیق در این باره را آغاز کرده اند که اگر تکنولوژی پیشرفته جاسوسی به کار رفته در این هواپیما به دست ارتش ایران بیفتد، امنیت ملی آمریکا تا چه حد به خطر خواهد افتاد.
 
فایننشال تایمز چاپ لندن از تلاش فرانسه و بریتانیا برای متقاعد کردن اتحادیه اروپا به تحریم کامل واردات نفت از ایران خبر می دهد. به نوشته این روزنامه در نشست رهبران اتحادیه در بروکسل، حفظ یورو به عنوان ارز واحد اروپا در کانون گفتگوها قرار دارد، اما فرانسه تلاش دارد در همین گردهمایی، تشدید تحریم ها علیه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران را هم مطرح کند.
 
و در وال استریت جورنال می خوانیم کشف توطئه منتسب به جمهوری اسلامی در اجیرکردن یکی از اعضای کارتل مواد مخدر مکزیک برای ترور سفیر عربستان در آمریکا، حضور روزافزون ایران در آمریکای لاتین و مزاحمت های ناشی از این حضور برای واشنگتن را بار دیگر مطرح کرد. این روزنامه می نویسد ایوو مورالس رییس جمهوری بولیوی و هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا- که در احساسات ضدآمریکایی دست کمی از احمدی نژاد ندارند – هر دو ایران را متحد استراتژیک خود خوانده اند. ایران در سال های اخیر سفارتخانه هایی در ۱۱ کشور آمریکای لاتین باز کرده است. علاوه بر این، تهران و کاراکاس هفتاد قرارداد همکاری در زمینه های انرژی، ساخت و ساز و شیلات منعقد کرده اند که ارزش انها در مجموع به هفده میلیارد دلار می رسد. قراردادهای مشابهی میان ایران با برزیل، بولیوی و نیکاراگوئه هم به امضا رسیده است. اما دامنه همکاری تهران با همپیمانانش در نیمکره غربی و زیر گوش آمریکا به تازگی از فعالیت های بازرگانی فراتر رفته و به توافق های نظامی و اطلاعاتی هم رسیده است.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen