Donnerstag, 17. November 2011

قطعنامه جدید شورای حکام آژانس صادر شد : ایران ضرب الاجل نگرفت تا چین و روسیه راضی شوند


 قطعنامه جدید شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران بخاطر ادامه برنامه اتمی جنجال برانگیزش انتقاد می کند، ولی ضرب الاجلی برای پاسخ دادن به سوالها درباره ابعاد نظامی این برنامه تعیین نمی کند.
در جریان نشست دو روزه شورای حکام که در وین، پایتخت اتریش، برگزار می شود، دیپلماتهای کشورهای بزرگ بر سر متن این قطعنامه ساعتها چانه زدند.
بر اساس گزارشهای اولیه از متن پیش نویس قطعنامه، ایران بخاطر آنچه عدم شفافیت برنامه اتمی و ادامه غنی سازی اورانیوم خوانده شده، مورد انتقاد قرار گرفته است.
اما ابتدا اعلام شده بود که در متن نهایی، از ایران خواسته می شود به سوالهای آژانس تا نشست بعدی شورای حکام در مارس آینده "پاسخی معنادار" بدهد.
حالا این ضرب الاجل حذف شده و در عوض از آقای آمانو خواسته شده است که به اعضا درباره پیشرفت همکاری با ایران گزارش بدهد.
علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران چهارشنبه اعلام کرده بود که کشورش "نامه ای تحلیلی همراه با پاسخهای منطقی و عقلانی" به آژانس خواهد فرستاد.
برخلاف شورای امنیت که روسیه و چین می توانند قطعنامه های ناخواسته را وتو کنند، قطعنامه های آژانس با اکثریت آرا به تصویب می رسد.
از دسامبر ۲۰۰۶ تاکنون شورای امنیت سازمان ملل چهار دور تحریم علیه ایران وضع کرده است. در حالی که رهبران غرب می گویند این تحریمها "گزنده" بوده، مقامهای ایران ارزیابی ضد و نقیضی داشته اند. بعضی از آنها تحریمها را بی اثر خوانده، ولی گروهی دیگر تصویری یاس آورتر ارائه کرده اند.
 

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen