Freitag, 7. Oktober 2011

«ایران قبل از ۲۰۱۳ نمی‌تواند سلاح هسته‌ای تولید کند»

«اولی هاینونن» رئیس پیشین بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل متحد ضمن رد ادعاهای اخیر مربوط به احتمال تولید جنگ‌افزار هسته‌ای توسط ایران طی دوره‌ای چند ماهه، گفت ایران تا سال ۲۰۱۳ قادر به تولید این تسلیحات نخواهد بود.

خبرگزاری رویترز از قول «اولی هاینونن» می‌نویسد که براساس اطلاعاتی که تا این مرحله از فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران در دست است آن کشور حداقل برای رسیدن به مرحله مقدماتی ساخت کلاهک‌های هسته‌ای به دو تا سه سال دیگر نیاز دارد.

به گفته «اولی هاینونن» پس از آن زمان تازه دوران تولید این سلاح‌ها آغاز خواهد شد و خود آن مدتی طول خواهد کشید. اما شکی نیست که ایران عوامل لازم را در اختیار دارد و توانایی‌های خود را در این راستا افزایش داده‌است.

«اولی هاینونن» که تا سال گذشته ریاست بازرسان تسلیحاتی و هسته‌ای سازمان ملل متحد را برعهده داشت اکنون در مرکز روابط و علوم بین‌المللی دانشگاه هاروارد تدریس می‌کند. به گفته وی ایران در «مسیر نادرست» توسعه برنامه‌های هسته‌ای خود گام برمی‌دارد ولی به نظر می‌رسد که هنوز تصمیم سیاسی در سطوح ارشد حکومت برای تولید بمب هسته‌ای اتخاذ نشده‌است.
 

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که حکومت ایران مدعی است هدف برنامه‌های هسته‌ای آن کشور صلح‌آمیزند. اما جامعه بین‌المللی و به خصوص کشورهای غربی به این امر سوءظن داشته و می‌گویند ایران ممکن است در لوای برنامه‌های صلح‌آمیز خود مشغول تدارک برای تولید جنگ‌افزار هسته‌ای باشد.

ارزیابی دقیق از مدت زمان لازم برای رسیدن به مرحله تولید سلاح هسته‌ای در ایران از این نظر مهم است که نشان می‌دهد غرب برای اعمال فشار و پیشبرد روش‌های دیپلماتیک چقدر فرصت خواهد داشت.

«گرگ جونز» کارشناس آمریکایی امور دفاعی ماه گذشته یک ارزیابی بسیار هشدارآمیز از این روند ارائه داد و گفت اگر ایران تصمیم به تولید جنگ‌افزار هسته‌ای بگیرد ظرف دو ماه قادر است اورانیوم مورد نیاز را تولید کند. وی در تحلیلی که مجله «نیوریپابلیک» آن را منتشر کرد گفت: «به دلیل نزدیکی ایران به مرحله تولید سلاح هسته‌ای عملا باید آن کشور را یک قدرت هسته‌ای بالقوه محسوب کرد.»


سایر تحلیل‌گران و کارشناسان با اشاره به مشکلات و کمبودهای فنی ایران می‌گویند یک چنین ارزیابی نادرست است.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen