Samstag, 27. Oktober 2012

تحدید آزادی های اینترنتی: چهار نفر به اتهام توهین به مسولان در فیس بوک بازداشت شدند


چهار نفر به دلیل توهین به مسولان در صفحه فیس بوک شان در شهر سیرجان بازداشت شدند. خبرگزاری ایسنا، امروز جمعه ۵ آبان ماه در خبری به گفته دادستان سیرجان آورده است که ۴ نفر از اهالی این شهر به اتهام توهین به مسولان و تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی دستگیر شده اند. این خبر در خصوص چگونگی تبلیغ علیه نظام و نحوه جرم در صفحه فیس بوک اطلاعی نداده است. با این حال دادستان سیرجان به کسانی که در صفحه فیس بوک به مقامات توهین می کنند هشدار داده که مراقب پیام هایشان باشند وگرنه احکام شدیدی در انتظارشان خواهد بود.
فیس بوک پس از حوادث انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به مکانی برای انتشار اخبار در میان مردم و به خصوص روزنامه نگاران و روشنفکران ایرانی تبدیل شد. در روزهای فعالیت جنبش سبز زمان و محل برگزاری اعتراض های خیابانی در فیس بوک به اطلاع کاربران می رسید و محلی برای اظهارنظرها و تبادل فکر بود. در فضای بسته رسانه ی ایران فیس بوک بهترین محل برای انتشار اخباری است که در پروسه سانسور رسانه های داخلی شانس انتشار نمی یابند.
برخی مسولان فیس بوک را جنگ نرم دشمن عنوان می کنند. سرهنگ محمد خانی، فرماندهی انتظامی استان گیلانشبکه‌های اجتماعی روز گذشته در صحبت هایش فیس بوک را مصادق بارز جنگ نرم دشمن و مهمترین تهدید ایننترنی عنوان کرد و از جوانان خواست تا با رعایت حد و مرزهای اخلاقی، از خط قرمزهای اخلاقی موجود در فضای مجازی عبور نکنند.
سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی نیز در فروردین ماه ۱۳۹۰ فیس بوک و توتیتر را محل جمع آوری و سازماندهی ناراضیان، مجرمان و سرویس های خارجی عنوان کرده بود که باید با آن مقابله شود.
سرهنگ تورج کاظمی، معاون مبارزه با جرائم پلیس فنا نیز در تیرماه ۱۳۹۰ عضویت در فیس بوک را جرم ندانست و اظهار کرد که اگر شکایتی در خصوص اعضای فیس بوک صورت گیرد این افراد هیچگاه عنوان متهم نمی گیرند. با این حال او در جای دیگری از صحبت هایش گفت که اگر افراد در فیس بوک اقدام به توهین و افترا به مقامات دولتی و فرد خاصی کنند مرتکب جرم شده اند.
بهار امسال خانواده تعدادی از کسانیکه در صفحه فیس بوکی به نام ” کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان” فعال بودند توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند و وضعیت آنها تا کنون مسکوت مانده است. صفحه فیس بوک امام نقی توسط تعدادی از جوان های ایرانی که عمدتا در خارج از ایران زندگی می کنند ایجاد شده بود. در این صحفه افراد برداشت های شخصی شان را از مسائل مذهبی با نگاه طنز بیان می کردند. پدر یاشار خامنه یکی از اعضای این صحفه، خرداد ماه امسال توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد. علت دستگیری او فعالیت های پسرش در این صفحه عنوان شده بود. یاشار خامنه در گفتگوی با کمپین بین المللی حقوق بشردرایران گفته بود که ماموران امنیتی به پدرش گفته اند که اگر اطلاعاتی که آنها در مورد این صحفه می خواهند او به انها ندهد پدرش اعدام خواهد شد. پدر یاشار خامنه هیچگاه فعالیت سیاسی نداشته و عضو فیس بوک نیز نبوده است.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen