Samstag, 14. Januar 2012

خطر بروز جنگ بیشتر از ناحیۀ یک اقدام نظامی عامدانه از سوی تهران مثلاً حمله به یک کشتی جنگی آمریکائی است

روزنامۀ فیگارو در مقالۀ ای زیر عنوان "تنگۀ هرمز زیر تنشی شدید" با عنوان فرعی "آمریکا دومین ناو هواپیما بر را به این منطقه می فرستد" پس از یادآوری جنگ لفظی اخیر میان تهران و واشنگتن که با تهدید تهران به بستن تنگۀ هرمز و تهدید متقابل واشنگتن به باز کردن آن، آن هم با توسل به زور" همراه بوده است از ورود ناوهواپیما بر "یو.اس.اس. کارل- وینسون"* به منطقه خبر داده و یادآور می شود که این دومین ناو هواپیما بر آمریکا در منطقه است.
 فیگارو می نویسد جنگ لفظی کنونی میان تهران و واشنگتن تنش در منطقه را افزایش داده و نگرانی ها و بیم هائی را از بروز رویاروئی میان این دو کشور به وجود آورده است.
 از نظر این روزنامه، جمهوری اسلامی ایران از امکانات و تجهیزات لازم برای بستن تنگۀ هرمز برخوردار است. فیگارو به نقل از "مایکل المن"* ، کارشناس انستیتوی بین المللی مطالعات استراتژیک در لندن، می نویسد ایران دارای مهم ترین و به ویژه متنوع ترین زرادخانۀ موشکی بالیستیک در منطقه است.
 به نوشتۀ این روزنامه، جمهوری اسلامی ایران از سال ٢٠٠٠ به این سو یک میلیارد دلار برای تولید و تکمیل انواع موشک ها به ویژه موشک "قادر" که می تواند ناوهای هواپیما بر آمریکا را هدف قراردهد سرمایه گذاری کرده است. 
روزنامۀ فرانسوی در بخش دیگری از این مقاله به این نکته می پردازد که ایران به تهدید خود مبنی بر بستن تنگۀ هرمز جامۀ عمل نخواهد پوشاند چرا که به نظر نویسنده چنین کاری از سوی ایران نوعی "حود زنی" یا به نوشتۀ فیگارو "شلیک گلوله ای به پای خود" خواهد بود.
 این روزنامه پس از اشاره به نقش حیاتی نفت و دلارهای نفتی در بقای جمهوری اسلامی و اهمیت استراتژیک آن برای گسترش نفوذ تهران می نویسد تهدیدهای مکرر تهران دو هدف را دنبال می کند. نخستین هدف نشان دادن قدرت بازدارندگی ایران برای جلوگیری از اعمال تحریم های جدید و دوم برای مقاصد سیاست داخلی با توجه به قریب الوقوع بودن انتخابات پارلمانی در این کشور است.
 فیگارو در ادامۀ مطلب خود به نقل از "برونو ترتره"*کارشناس فرانسوی در "بنیاد مطالعات استراتژیک" در این کشور می نویسد خطر بروز جنگ بیشتر از ناحیۀ یک اقدام نظامی عامدانه از سوی تهران مثلاً حمله به یک کشتی جنگی آمریکائی است که منطقه را تهدید می کند.
 در پایان این مقاله می خوانیم همزمان با ادمۀ رزمایش ها یا مانوهای نیروهای مسلح ایران در منطقۀ خلیج فارس، آمریکا و متحدانش از جمله فرانسه که در ابوظبی دارای یک پایگاه نظامی است خود را برا رو به رو شدن با هر احتمالی آماده می کنند.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen