Montag, 5. November 2012

هشدار نسبت به ادامه امامزاده‌سازی‌ها در ایران / هفت برابر شدن امامزاده ها طی سه دهه

ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید قم با هشدار نسبت به گسترش «امام‌زاده سازی» در ایران٬ خواستار برخورد مقام‌های مسئول با «نااهلانی» شد که از احساسات مردم سوء‌استفاده می‌کنند.
به گزارش دیگربان، آقای مکارم شیرازی روز یکشنبه (۱۴‌آبان) در دیدار مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفته یکی از نتایج این «امام‌زاده سازی‌ها» ضعیف شدن اعتقادات مردم است.
وی افزوده است: «برخی از افراد با توجیهاتی از جمله اینکه ما خواب دیده‌ایم به دنبال سوء استفاده از احساسات مردم و امام‌زاده‌سازی هستند و باید مراقب این‌ها بود.»
براساس آمار رسمی سازمان اوقاف و امور خیریه٬ در ایران بیش از هشت هزار امام‌زاده وجود دارد که زیر نظر این سازمان که رئیس آن از سوی علی خامنه‌ای منصوب می‌شود٬ اداره می‌شوند.
اول امرداد ماه سال ۱۳۹۰ سایت محافظه‌کار «سیاست‌نامه» در گزارشی اعلام کرده بود در ۳۰ سال گذشته به طور میانگین ۳۰۰ «امام‌زاده» در سال به امام‌زاده‌های کشور افزوده شده است.
این سایت با ابراز نگرانی از افزایش «امام‌زاده‌های دروغین» در ایران نوشته بود: «تعداد امام‌زاد‌ها در اوایل انقلاب ۱۵۰۰ تن بوده که متاسفانه به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن افزایش یافته است.»
اخیرا سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز گفته بود که تعداد امامزاده ها در سال ۹۰ نسبت به تعداد امامزاده ها در سال نخست انقلاب اسلامی، هفت برابر شده است! استان مازندران به تنهایی ۱۰۶۲ امامزاده دارد.
«امام‌زاده‌ها» و «بقاع متبرکه» یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی سازمان اوقاف محسوب می‌شوند که گردش مالی این اماکن مذهبی روشن نیست.
گروهی از نمایندگان تلاش‌ها برای اطلاع از گردش مالی هشت هزار ام‌امزاده را در مجلس آغاز کرده‌اند٬ اما تاکنون تلاش آن‌ها به نتیجه‌ای نرسیده است.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen