Freitag, 30. März 2012

روسیه: اسرائیل درباره‌ی "خطر ایران" مبالغه می‌کند روسیه: اسرائیل درباره‌ی "خطر ایران" مبالغه می‌کند


 معاون وزیر امورخارجه روسیه گفته است که اسرائیل "خطر ایران هسته‌ای" را بزرگ جلوه می‌دهد؛ اما به نظر او شرایط به قدری "خطرناک" است که هر خطای کوچکی می‌تواند به درگیری نظامی منجر شود.
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه، روز پنجشنبه (۲۹ مارس/۱۰ فروردین) در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز گفت که نگرانی از امکان حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران به مراتب بیشتر شده است.

ریابکوف که در وزارت خارجه روسیه، مسئول امور ایران شناخته می‌شود، ابراز امیدواری کرد که دور تازه‌ی گفت‌وگوها که قرار است ماه آینده میان جمهوری اسلامی و شش قدرت جهانی برگزار شود، خطر حمله نظامی را دور کند. گفت‌وگوهای ایران با اعضای دایمی شورای امنیت و آلمان (معروف به گروه پنج به اضافه یک) از بیش از یک سال پیش قطع شده است.

"مبالغه در خطر ایران"

سرگئی ریابکوف گفت: «به نظر من همکاران اسرائیلی ما خطر ایران را بزرگتر از آن چه هست، جلوه می‌دهند.» او توضیح داد: «هیچ گواه روشنی در دست نیست که نشان دهد جمهوری اسلامی به راستی به دنبال تولید بمب اتمی است.» او تأکید کرد: «روسیه هنوز قویا معتقد است که هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد برنامه هسته‌ای ایران ماهیت تسلیحاتی دارد.»

اما این مقام روسی تأکید کرد که سرسختی ایران در ادامه برنامه هسته‌ای، با وجود ۴ قطعنامه شواری امنیت، این نگرانی را افزایش داده است که این مناقشه سرانجام به درگیری نظامی منجر شود.

آقای ریابکوف ابراز نگرانی کرد که اگر اقدامات تحریمی علیه ایران و گفت‌وگوهای دیپلماتیک با جمهوری اسلامی به نتیجه نرسد، نمی‌توان از اقدام اسرائیل و ایالات متحده به حمله‌ای نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران جلوگیری کرد. او با اشاره به رزمایش‌های اخیر اسرائیل، تصریح کرد: «وضعیت از چند ماه پیش بدتر و خطرناک‌تر شده است.»

ریابکوف افزود: «وضعیت چنان تنش‌آلود است که تنها خطایی کوچک یا حتی یک پیش‌آمد تصادفی، می‌تواند به درگیری نظامی منجر شود.»
ریابکوف گفت که باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، امیدوار است که آغاز دور تازه مذاکرات با ایران، خطر جنگ را از منطقه دور کند، و روسیه نیز همین امید را دارد. او افزود حال وظیفه دولت ایران است که نشان دهد آماده پاسخگویی به تقاضاهای "آژانس بین‌المللی انرژی اتمی" و همچنین شورای امنیت سازمان ملل است.

به نظر قدرت‌های غربی ایران با صداقت و صمیمیت با جامعه جهانی همکاری نمی‌کند و تمام فعالیت‌های هسته‌ای خود را با شفافیت کامل به "آژانس اتمی" گزارش نمی‌دهد.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen