Sonntag, 4. März 2012

"ایران در کره شمالی آزمایش اتمی انجام داده است"

پژوهش یک دانشمند سوئدی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۰ دو آزمایش مخفی اتمی در کره شمالی انجام گرفته است. چند سازمان امنیتی معتقدند که دست‌کم یکی از این دو آزمایش می‌تواند مربوط به ایران بوده باشد.
وبسایت روزنامه آلمانی "ولت" روز یکشنبه (۴ مارس / ۱۴ اسفند) گزارشی را با عنوان "ایران احتمالا در کره شمالی آزمایش بمب اتمی انجام داده است" منتشر کرده است. این گزارش را هانس روله Hans Rühle، کارشناس تکنولوژی و تسلیحات اتمی، نوشته که از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۸ ریاست ستاد برنامه‌ریزی وزارت دفاع آلمان را بر عهده داشته است.
هانس روله گزارش خود را با بحثی آغاز می‌کند که سالهاست جریان دارد: جامعه بین‌الملل ایران را مظنون به داشتن برنامه اتمی نظامی می‌داند، ایران سرسختانه این ظن را رد می‌کند و حتی برخی کارشناسان تسلیحاتی غرب در این مورد تردید دارند، چون معتقدند تا کشوری دست به آزمایش اتمی نزده باشد نمی‌توان یقین داشت که برنامه هسته‌ای خود را با مقاصد اتمی دنبال می‌کند.

گفته روله، اما لزومی ندارد که ایران آزمایش اتمی‌اش را در خاک خودش انجام داده باشد، بلکه ممکن است چنین آزمایشی در خاک کشوری دوست چون کره شمالی صورت گرفته باشد. آغازگر بحث در این مورد به گفته روله، گزارشی است که ماه گذشته در نشریه مشهور "Nature" چاپ شد و در آن آخرین نتایج تحقیقات لارس اریک دگیر، فیزیکدان اتمی سوئدی، انتشار یافت که برای آژانس پژوهشی دفاعی سوئد در مورد رادیوایزوتوپ در جو تحقیق می‌کند.

دگیر به سفارش سازمان قرارداد منع همه‌جانبه آزمایش‌های اتمی (CTBTO) اطلاعاتی را بررسی کرده بود که از ایستگاه‌های مختلف اندازه‌گیری در کره جنوبی، ژاپن و روسیه جمع‌آوری شده بودند.
براساس پژوهش دگیر کره شمالی در سال ۲۰۱۰ احتمالا دست به انجام مخفیانه دو آزمایش سلاح‌های اتمی زده است. هانس روله می‌نویسد که البته دانشمندان دیگر به این پژوهش انتقاد کرده‌اند، اما اطلاعاتی که دانشمند سوئدی به آن استناد می‌کند "مطمئن" هستند. روله اشاره می‌کند به اینکه این دانشمند در رابطه با تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به اندازه‌گیری درآزمایشهای اتمی دارای تجربیاتی از دوره جنگ سرد است.
گزارش دگیر بر مبنای کشف رادیوایزوتوپ‌های مختلف با عمری کوتاه است که تنها می‌توانند به طور مصنوعی تولید شده باشند؛ برای نمونه وجود باریوم ۱۴۰ در اندازه‌گیری‌ها می‌تواند به گفته این دانشمند سوئدی تنها نتیجه حادثه اتمی‌ای ناگهانی باشد.
این دانشمند می‌گوید که از ترکیب همه رادیوایزوتوپ‌های اندازه‌گیری شده تنها می‌توان نتیجه گرفت که ماده اولیه آزمایش اورانیوم بوده است. گزارش این دانشمند قرار است در شماره ماه آوریل نشریه "Science and Global Security“ منتشر شود.
دانشمند سوئدی در گزارش خود به تجزیه و تحلیل یافته‌هایش پرداخته و گمانه‌زنی کرده که احتمالا کره شمالی دست به آزمایش دو سلاح اتمی زده است.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen