Freitag, 21. September 2012

وعده عراق برای جلوگیری از ارسال اسلحه ایران به سوریه

 عراق با رد گزارش‌ها در مورد ارسال اسلحه به سوریه از طریق این کشور می‌گوید اخیرا مانع عبور یک هواپیمای مشکوک کره ‌شمالی شده است. مقام‌های عراقی می‌گویند هواپیماهای ایرانی به مقصد دمشق نیز کنترل می‌شوند.
خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه (۳۰ شهریور/ ۲۰ سپتامبر) با استناد به گزارش محرمانه دستگاه اطلاعاتی یکی از کشورهای غربی نوشت، میزان تجهیزات نظامی که ایران از طریق عراق برای حکومت بشار اسد ارسال می‌کند بسیار بیشتر از آن چیزی است که تا کنون تصور می‌شد.
همزمان با انتشار این گزارش موضوع کمک‌های نظامی جمهوری اسلامی به سوریه در شورای امنیت نیز مطرح شد. دولت عراق هر گونه دخالت در این زمینه را تکذیب کرده است.

جلوگیری از عبور هواپیمای مشکوک کره‌شمالی
رویترز روز جمعه (۳۱ شهریور/۲۱ سپتامبر)، از قول مقام‌های ارشد عراقی گزارش داد این کشور نه تنها هواپیماهای ایرانی را بازرسی می‌کند بلکه شنبه‌گذشته نیز جلوی عبور یک هواپیمای مسافربری کره‌شمالی به مقصد دمشق را گرفته است.
علی موسوی، مشاور رسانه‌ای نخست‌وزیر عراق به رویترز گفته است، هواپیمای کره‌ای مشکوک به حمل اسلحه به سوریه بوده و به همین علت اجازه‌ عبور از حریم فضایی عراق را دریافت نکرده است. او می‌افزاید در مورد عبور این هواپیما هیچ تماسی میان دو کشور وجود نداشته است.
در گزارش محرمانه منابع اطلاعاتی غربی آمده است، مقام‌های ارشد عراق در مورد استفاده از حریم فضایی و راه‌های زمینی این کشور برای تجهیز ارتش و شبه نظامیان سوریه با همتایان ایرانی خود به توافق‌هایی رسیده‌اند.
رویترز به نقل از این سند محرمانه می‌نویسد، ایران از طریق عراق و با استفاده از هواپیماهای مسافربری تقریبا روزانه ده‌ها تن تجهیزات نظامی و "تعداد زیادی از اعضای سپاه پاسداران" را به سوریه می‌فرستد.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen