Dienstag, 15. Januar 2013

امام رضا ثروتمندترین امام دنیا : ۴۳ درصد زمين‌هاي مشهد موقوفه آستان قدس رضوي است

درصد از زمين هاي مشهد موقوفه آستان قدس رضوي است. اين مطلب را معاون امور حقوقي و موقوفات آستان قدس رضوي روز گذشته در نشست خبري عنوان کرد و گفت: از بزرگ ترين موقوفات آستان قدس رضوي مي توان به موقوفه مرحوم عتيق در دوره صفويه با ۲۲ رقبه، مجموعه موقوفات حاج حسين ملک شامل ۴ فقره وقف نامه، موقوفه مرحوم بجستاني مقدم، موقوفات مقام معظم رهبري در اسفراين و موقوفات توليت آستان قدس رضوي اشاره کرد.
حجت الاسلام و المسلمين عبدالرضا اصغري از آ ستان قدس رضوي به عنوان بزرگ ترين نهاد موقوفاتي جهان نام برد و گفت: در آستان قدس رضوي هزار و ۸۹ فقره وقف شده داريم که ۱۴۶ فقره آن مربوط به بعد از انقلاب است، هم چنين در اين مجموعه حدود ۲ هزار رقبه با پلاک اصلي داريم، ضمن اين که ۴۱ موقوفه اين آستان نيز در خارج از کشور است. اصغري در بخش ديگري از اين نشست خبري و در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر ميزان بدهي دولت به آستان قدس رضوي، گفت: هر فردي که بخواهد از موقوفه ها استفاده کند بايد حقوق آن را نيز پرداخت کند و چون بخشي از موقوفات آستان قدس رضوي با توجه به نياز وزارت خانه ها به دولت واگذار شده است بنابراين حقوق آن نيز بايد پرداخت شود.
 او بدون اين که رقم مشخصي از بدهي هاي دولت به آستان قدس ذکر کند، افزود: در حال حاضر بيشتر در مقام تعيين تکليف اين موقوفات هستيم زيرا اراضي آن و حقوق هر کدام بايد مشخص شود. معاون امور حقوقي و موقوفات آستان قدس رضوي در پاسخ به اصرار خبرنگاران براي اعلام رقم مشخصي از اين بدهي تأکيد کرد: رقم مشخصي از بدهي هاي دولت به آستان قدس رضوي موجود نيست. اصغري سپس در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر دليل بدون استفاده ماندن برخي زمين هاي شهر مشهد که موقوفه آستان قدس رضوي است، گفت: اين گونه زمين ها چون در قالب کاربري هاي مسکوني قرار گرفته است بايد حفاظت و به تدريج واگذار شود؛ البته اين گونه زمين ها به طور خام واگذار نمي شود بلکه بايد امکان سنجي صورت بگيرد و کاربري تعريف شود و بر اساس طرح هاي تعيين شده واگذار شود. بنا بر گفته اصغري، بيشترين موقوفات آستان قدس رضوي مربوط به بخش بهداشت و درمان است. او هم چنين اماکني مانند پارک ملت، پارک کوهسنگي و وحدت، دانشگاه فردوسي و دانشگاه علوم پزشکي را جزو موقوفات آستان قدس رضوي عنوان کرد.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen