Donnerstag, 3. Mai 2012

گزارش بانک مرکزی ایران از گرانی ۱۵۶ درصدی برخی از اقلام


 قیمت کالاهای اساسی و مصرفی در ایران به سیر صعودی خود ادامه می دهد. روزنامه دنیای اقتصاد، در شماره روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه، در گزارشی با عنوان «روند قیمتی مواد خوراکی در سال جدید» نوشت، «آمار رسمی منتشر شده از قيمت خرده فروشی از مواد خوراکی در سطح شهر تهران نشان می‌دهد که تمامی این مواد به جز تخم‌مرغ با افزایش قیمت نسبت به هفته آخر سال قبل رو به ‌رو شده‌اند.»
بر اساس تازه ترین گزارش بانک مرکزی ایران، برخی از اقلام خوراکی در هفته منتهی به ۸ اردیبهشت ماه، نسبت به هفته مشابه سال گذشته، بیش از ۱۵۶ درصد افزایش بها داشته اند.
به گزارش بانک مرکزی «بيشترين ميزان رشد قابل مشاهده مربوط به انواع سبزي‌‌هاي برگي مثل سبزی خوردن، سبزی پلو، کلم، کاهو، کرفس و اسفناج است که در اين هفته نسبت به هفته مشابه سال گذشته بيش از ۱۵۶ درصد رشد كرده است. گوجه فرنگی با ۱۴۰ درصد رشد در رتبه دوم، و نارنگي با ۱۰۶ درصد رشد در رتبه سوم از نظر افزایش قیمت قرار دارند. هم چنين قيمت ماست پاستوريزه و پنير غيرپاستوريزه در هفته منتهي به هشتم ارديبهشت ماه امسال در مقايسه با هفته مشابه سال گذشته به ترتيب ۶۱ و ۶۰ درصد افزايش يافته است.»
بر اساس گزارش بانک مرکزی ایران، «از ۱۱ گروه كالايي گزارش‌شده طي هفته هشتم ارديبهشت ماه در مقايسه با هفته پيش از اين، هفت گروه كالايي روند رو به رشدي داشته‌اند. ميزان افزايش قيمت لبنيات ۶ و نه درصد، برنج ۲ درصد، حبوبات ۱ و هفت درصد، ميوه‌هاي تازه ۳ و شش درصد، ‌گوشت قرمز ۱ و هفت درصد، چاي سه درهم درصد و روغن نباتي شش دهم درصد بوده است. هم چنين طي اين هفته ميزان افزايش تخم مرغ ۱۱ و نیم درصد، سبزي‌هاي تازه سه دهم درصد، گوشت مرغ هفت دهم درصد و قند و شكر پنج دهم درصدكاهش داشته‌اند.»
روزنامه شرق، در شماره روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه، از «دستور ۴ میلیارد دلاری رئیس جمهوری برای مقابله با گرانی» خبر داد و نوشت، «گراني‌ها داد رييس دولت را درآورده است و مقابله با آن به هر نحوي در دستور كار دستگاه‌هاي متولي امر قرار گرفته است.»
هر چند به نوشته همین روزنامه «برخوردها اما نه از روي منطق بوده و نه بر واقعيت‌هاي بازار استوار است. برخوردهايي كه باز كردن مجدد دروازه‌هاي كشور به روي كالاهاي مصرفي و خوراكي خارجي را موجب شده و در سال حمايت از توليد ملي، توليد‌كنندگان را نا اميد‌تر از هر زمان ديگر خواهد كرد.»

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen