Samstag, 11. Februar 2012

جاده‌ یک‌طرفه مهاجرت دانشجویان مهاجرت 60 هزار نفر از نخبه‌های کشور در سال گذشته


 صندلی‌های دانشگاه فقط از نخبه‌ها و المپیادی‌ها خالی نشده است، بلکه بیش از 200 هزار صندلی در دانشگاه‌های کشور خالی است. باز هم مسئولان وزارت علوم از دانشجویان ایرانی خارج از کشور دعوت به نشستن بر روی این صندلی‌ها را کرده‌اند، اما غافل از اینکه این جاده دیگر راه برگشتی ندارد.
به گزارش قانون، چند روز پیش مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت که برای بیش از 200 هزار نفر، صندلی خالی در دانشگاه‌های کشور وجود دارد تا دانشجویانی را که در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل می‌کنند، در نزدیک‌ترین محل سکونت و با اولویت خود دانشجویان پذیرش شوند.
چندماه قبل هم معاون دانشجویی وزیر علوم نیز با بیان اینکه 20 درصد دانشجویان ایرانی خارج از کشور، در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند، گفت که این دانشجویان می‌توانند از طریق سایت وزارت علوم، تقاضای پذیرش در دانشگاه‌های داخل را دهند.
در حال حاضر بیش از 4 میلیون و 200 هزار نفر دانشجو در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند که حدود 10 درصد در مقاطع تحصیلات تکمیلی و بقیه در سایر مقاطع تحصیلی هستند.
فرار مغزها هم دیگر عادی شده است
اگرچه پدیده فرار مغزها یکی معضلات اجتماعی، اقتصادی و آموزشی کشورمان است، اما ظاهراً این پدیده آنقدر برای مسئولان امر عادی شده است که هم اکنون نگرانی جای خالی صندلی‌های دانشگاه هستند.
برخی از مسئولان وجود پدیده فرار مغزها از ایران را منتفی می‌دانند و می‌گویند که سطح کیفی دانشگاه‌ها و مراجع علمی ایران در سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است. با این وجود آمار مجلس شورای اسلامی در سال گذشته نشان می‌دهد که 60 هزار نفر از نخبه‌های کشور مهاجرت کرده‌اند. بیشتر این افراد دارای مقام‌هایی در المپیادهای علمی و یا جزء نفرات برتر کنکور و یا دانشگاه‌ها هستند. در حال حاضر در میان دانشجویان داخل کشور برخی دانشگاه‌های صنعتی ایران و به خصوص دانشگاه صنعتی شریف پدیده فرار مغزها امری عادی شده است.
البته در میان انواع دانشگاه‌های ایران که در دو دهه اخیر رشد قارچ گونه‌ای داشته‌اند، توجهی به ارتقاع سطح کیفی و علمی نشده است و دانشگاه‌هایی که صلاحیت علمی داشته باشند، انگشت شمارند. جالب اینکه مرور رتبه بندی‌های اعلام شده دانشگاه‌های جهان از اول سال جاری تاکنون هم نشان داده که از ایران تنها دانشگاه‌های تهران و صنعتی‌شریف صلاحیت حضور رتبه‌بندی‌ علمی را داشته‌‌اند.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen